+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 21

Tråd: Når fikk barna egne mobiler?

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Når fikk barna egne mobiler?

Da jeg fikk ny mobil til jul, ville Emil ha den gamle mobilen min. Men vi har foreløbig sagt nei til egen mobil. Han går i 3.klasse, og idag fortalte han at flere av klassekameratene hadde egen mobil.

Når synes dere det passet med mobil til deres barn?

Min eldste sønn (som blir 21) tror jeg fikk sin første mobil når han var 10 år, men den gang var det litt annerledes.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Poden fikk sin første i 9 års gave. Da fikk han en helt enkel telefon til 498,- med kontantkort, 150 kr ringetid var inkl i prisen. Han ønsket seg - og vi følte behov for å kunne nå han for å kunne ringe å si at han måtte komme hjem. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg at han skulle være større før han fikk det - men når vi selv følte behovet så var det liksom greit å kunne etterkomme ønsket.

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Anders fikk min gamle i slutten av 3. klasse. Det var mest for at vi skal kunne få tak i han egentlig.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Prinsen fikk sin første mobil i 8 års gave. Det var mest fordi vi ikke hadde hustelefon,og han begynte å dra hjem tidligere fra sfo. Så da kunne han ringe eller sende sms når han kom hjem.

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    44
    Poengstyrke
    23
    Vi har stadig krøpet litt ned på alderen. Therese fikk sommeren før ungdomskolen, K-L fikk sommeren før siste året på barneskolen og Gitte arvet en hos meg en eller annen gang på barneskolen.

Sin første egenkjøpte gjorde hun vel i sommer.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    72
    Tja si det - Malene var nok mye eldre enn Terese da hun fikk sin - av naturlige årsaker, den gang var alt dyrere. Terese har hatt en telefon i noen år nu, men hjelper lite da siden hun aldri har den med seg hehe

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Mar 2004
    Alder
    37
    Poengstyrke
    9
    Kine fikk ifjor sommer, altså like før hun begynte i 4 klasse. Var da 9,5 år. Stian kjøpte for bursdagspenger nå i november ( 8 år) De bruker dem utrolig lite egentlig, ringer stort sett til oss foreldre om de blir med noen hjem etterskolen, men ellers lite.
    Dings
    Kine (Mars 00)
    Stian (November 01)
    Morten :g5: (September 07)

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Poden fikk jo med ringetid for 150 kr da han fikk telefonen. Vi fant ut at det var trygt med vanlig familieab og ny telefon da han etter 1 år forsatt ikke hadde brukt opp det han hadde fått.

Det morsome er jo at ungene gjerne vil ha telefon - men de skjønner ikke at det er oss foreldrene som har mest nytte av det. Hjelper ikke å komme sent hjem og skylde på klokka som stoppet.

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Dings Se innlegg
    Kine fikk ifjor sommer, altså like før hun begynte i 4 klasse. Var da 9,5 år. Stian kjøpte for bursdagspenger nå i november ( 8 år) De bruker dem utrolig lite egentlig, ringer stort sett til oss foreldre om de blir med noen hjem etterskolen, men ellers lite.
    Sånn er det her og. Et kontantkort på kr 100,- holder utrolig lenge - heldigvis

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    72
    Terese hadde 50 på kortet i 2 år hehe, hun ringte aldri til noen, var for dyrt sa hun - måtte det vare

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Det er vel en ting du kan være rimelig sikker på at ikke kommer til å vare.

Det er litt morsomt dette med teksniske duppedingser egentlig. For jeg må innrømme at jeg har endret mening mange ganger og ganske betraktelig fra poden var bitteliten og frem til han nå sitter fult utrustet med det mesten nå.

Innmeldt
    Jan 2010
    Poengstyrke
    0
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Ina Se innlegg
    Da jeg fikk ny mobil til jul, ville Emil ha den gamle mobilen min. Men vi har foreløbig sagt nei til egen mobil. Han går i 3.klasse, og idag fortalte han at flere av klassekameratene hadde egen mobil.

Når synes dere det passet med mobil til deres barn?

Min eldste sønn (som blir 21) tror jeg fikk sin første mobil når han var 10 år, men den gang var det litt annerledes.
    Vi er nok knallharde her - vi har trettenårsgrense, så ikke engang eldste har egen mobil!

Årsakene er to:
    For det første: De har ikke behov for mobil, noen av dem - skulle noen ha behov er det vi! Og hvorfor skal de "pålegges" en behov for å løse våre behov??
    For det andre: Mobiltelefon betyr stråling, og det ønsker vi ikke.

Eldste har begynt oppsparing til mobil, at det er bortkastet har vi ikke fortalt ham. Han kommer nemlig til å få både mobil og abonnement (og headset med ledning, som skal brukes!) fra bedriften vår, akkurat som vi har selv, og som vår ansatte pr i dag har. Helt lik den alle vi andre har, Nokia 2760. Den dagen blir nemlig også han "ansatt"! Han legger etter seg minst 200 timer pr år i bedriften allerede, og hever lønn også (det gjør yngste også det), så skulle bare mangle! Telefonkontoen blir derimot begrenset til tellerskritt for kr 1 200 pr år, i tillegg til abonnementet, etter det blir det "telefontrekk".

Tror ikke han kommer i nærheten med det første .

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Gabriel fikk sin første nå i julegave, noen dager før han fyllte 10 år. Maya på 8,5 ønsker seg også, men har sagt til henne at hun må ventetil hun blir 10 år hun også.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av ORG Se innlegg
    Vi er nok knallharde her - vi har trettenårsgrense, så ikke engang eldste har egen mobil!

Årsakene er to:
    For det første: De har ikke behov for mobil, noen av dem - skulle noen ha behov er det vi! Og hvorfor skal de "pålegges" en behov for å løse våre behov??
    For det andre: Mobiltelefon betyr stråling, og det ønsker vi ikke.
    .
    Pkt 1. Er det du eller guttene som definerer behovet? Jeg ser helt klart at podens behov ikke var spesielt stort de første årene. Men i forhold til det sosiale aspektet ser jeg nå at behovet helt klart er tilstedet. Altså ikke på annet plan en det som kan defineres som ønskemål. Men i det sosiale samspillet mellom 11- 12 åringer kan dette ha stor betydning.

Pkt 2. Herom strides de lærde og ved "fornuftig" bruk av mobil vil man ikke utsettes for mer stråling enn det som er i lufta fra før. Det jeg har registrert med ungenes bruk av mobil er at de stort sett bruker tekstmeldinger for å nå hverandre.

Pkt 3. Hvorfor i alledager har dere helt klart definert hvilken telefon ungene skal ha? Har det ikke betydningen hva de ønsker seg og hvilke funksjoner de selv føler behov for?

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Tror Prinsen hadde blitt på gråten av skuffelse dersom han hadde fått en Nokia 2760 i trettenårsgave.

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Sy egne klær?
    av Nutta i kategorien Håndarbeid
    Svar: 13
    Siste innlegg: 14-01-10, 00:38
  2. Egne scrappesider på Barnemix
    av Alfa i kategorien Scrapping
    Svar: 3
    Siste innlegg: 07-10-08, 19:55
  3. Hva fikk barna i kalendern?