Emil er jo 8 år, og går i tredje klasse. Når er det "normalt" at en i legger seg da?
Emil er jo 8 år, og går i tredje klasse. Når er det "normalt" at en i legger seg da?
Storebrorog Emil 8 år
Blogg
When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....
Kommer jo litt ann på Emil,om han roer seg fort å sovner når han legger seg. Eller om han trenger en time alene på soverommet først.
Mener at Prinsen var i seng rundt halv ni da han var ca 8. Og at det funka bra.
Anders er 9, og legger seg sikkert for sent... men han er iallefall i seng kl 21.
Tenk positive tanker
Si positive ord
Gjør positive handlinger
Og det positive gror
En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.
Hilsen Alfa
Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album
Terese la seg 8/8.30 i fjor, i år legger hun seg 9
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
Det er vanskelig å få Emil til sengs tidligere. Mye fordi at når han har besøk, blir de hentet mellom 19 og 19.30 dette synes "alle" er en ok tid.
Så Emil er stort sett til sengs rundt 20 - 20.30, og da liker han å lese litt på sengen. Vi har hatt det slik at alt lys skal av klokka 21, men nå lurer jeg på om det er for sent. Han sovner normalt ganske raskt etter at lyset er slukket.
Storebrorog Emil 8 år
Blogg
When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....
Så lenge han er grei å få opp om morgen og ikke er "overtrøtt" i løpet av dagen, så er det vel en fornuftig tid![]()
Tenk positive tanker
Si positive ord
Gjør positive handlinger
Og det positive gror
En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.
Hilsen Alfa
Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album
Så lenge han ikke er vanskelig å få opp på morgenen,og er trøtt og uopplagt på skolen er det vel ikke for sent. Det der er litt individuelt.
Har lest en eller annen plass om man begynner med kl: 20 og legger på ett kvarter pr. år, men husker ikke ved hvilken alder man begynte og når man skulle stoppe))
Men jeg synes nu det er viktisk å først se på opplagthet om morgen, er de vanskelig å få opp på morran, så er det ting som tyder på for lite søvn på natta. Kjenn på dere selv, og føles det riktig, så er det riktig for dere.
Anniken legger seg kl 2100... og det har ho gjort lenge... ho finnes ikke trøtt.. ever!!
Ho skravler, synger , leker etc til minst 2300 - ennå vi slår av lyset kl 2200... Er kjempeslitsomt spør du meg..
Vi står opp ca 0715.. ho er trøtt i 2 min men vil gjerne kose i 15 min.. og lys våken..
Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret
Bloggen min
Babe In Total Control of Herself
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret
Bloggen min
Babe In Total Control of Herself
Håkon er 7 år og her er regelen "hodet på puta klokken åtte" om det da ikke skjer noe spesielt. Han er så trøtt og sur om morgenen at det er en gru, ogtrenger tydeligvis søvnen, for det er som regel stille der inne etter 5 minutter!! :)
-Tone-
Sondre blir 8 i August og han legger seg i halv åtte tiden, han er avhengig av x-antall timer søvn så hvis han ikke er i seng i halv åtte tiden blir det et mareritt å få han opp og på skolen..
Men når barn skal legge seg og ikke mener jeg kommer an på hvordan barnet er, noen trenger mer søvn enn andre og noen trenger lengre tid på å slå seg til ro for natten osv osv så dette må egentlig prøves ut...
LEGGETID
Får jeg utvide denne litt, jeg lurer på litt mht leggetid både for en åtteåring og en tolvåring!
Hos oss gjelder følgende (første tidspunkt er «fastsatt regel», andre «normal praksis»):
Eldste, f 1997
Hverdager
Inn på værelset: 2045/2030, lyset av: 2100/2045
Fredag
Inn på værelset: 2100/2100, lyset av: 2130/2115
Lørdag
Inn på værelset 2130/2130, lyset av: 2145/2130
Søndag
Inn på værelset: 2100/2100, lyset av: 2115/2100
Fredag/lørdag vil vil alltid vurdere velvillig et spørsmål om utsettelse til kl 2145 (inn på værelset)/2200 (lyset slukket) om grunn, men vi behøver ikke vurdere for ofte. Uten meget god grunn spør han ikke, han er tilnæmet bevisstløs kl 2130, og han vel knapt brukt noen utsettelse han har spurt om! Lørdagene kommer han som regel hjem fra ungdomsbibelgruppa kl 2120/2130 sammen med bestevennen, ett år eldre. Trøtt han også, men i alle fall i stand til å finne veien (og vet vår gutt er glad når gruppa møtes hos oss hver tredje gang, da kan han jo bare gå inn for landing i køya kl 2110/2115...). Må også føye til at han er veldig variabel på ukedagene, det finnes dager han han legger seg kl 2000 og sovner momentant! Da er det som regel liv i ham kl 0430..
Yngste, f 2001
Hverdager
Inn på værelset: 2000/2000, lyset av: 2015/2015
Fredag
Inn på værelset: 2030/2030, lyset av: 2045/2030
Lørdag
Inn på værelset 2030/2015, lyset av: 2045/2030
Søndag
Inn på værelset: 2030/2030, lyset av: 2045/2045
Begge står opp kl 0500 – 0515 – mandag – lørdag, rundt kl 0600 søndag. Vekkerklokka er stilt på 0530, den får gitt lyd fra seg en gang pr år eller så (+ når yngstes ringer fordi han står i dusjen og glemte å slå den av....) Vi har frokost kl 0630 mandag – lørdag, kl 0730 søndag. Mandag og onsdag tar vi ut av huset kl 0540 – 0545 pga morgenaktiviteter (bønnemøte mandag, svømming onsdag), da har vi frokost på vårt arbeidssted kl 0700. Vårt arbeid begynner kl 0730, skolen kl 0800. Alle trenger 10 – 15 minutter fra bolig til skole/arbeid. Det er altså strengt tatt ikke nødvendig å stå opp så tidlig som de gjør, vi ser dem ni av ti dager på kjøkkenet ca ½ time før frokost. De har riktignok noen «frokostplikter» hver andre uke, men de tar 10, absolutt maksimalt 15 minutter. Men aldri er altså virkelig dype tanker bedre å diskutere enn lørdag morgen kl 0600, mens vi gjør frokosten klar sammen.
Eldste sover middag 10 – 15 minutter de fleste dager. Yngste anbefaler vi å «hvile øynene» 20 – 30 min hver søndag (sein leggetid pga møte). Anbefalingen følges ca fire av fem søndager, sjelden mer to minutter utover minimum. Har han ikke fulgt anbefalingen pleier å han å sovne lent til en dørkarm når vi kommer hjem, så han må bæres til sengs. Særlig om lufta i møtelokale var varm, lufta utenfor kald, og han så igjen kommer inn i en varm entré.
Hvordan er dette, sammenlignet med andre? Har en følelse av at våre gutter er temmelig tidlig i seng, sammenlignet med andre i dag, forumet her får meg imidlertid til å føle at åtteåringen er ganske normal mht leggetid.
Synes også de sover litt lite antall timer, men de våkner alltid av seg selv og virker omtrent alltid veldig uthvilt. Må også tilføye at de sover temmelig tungt, særlig fram til kl 0330 – 0400. Men begge virker til å ha hjerner som arbeider under fullt trykk hele dagen, til lenge etter at de har sovnet...
Selvfølgelig er vi heldige som slipper å vekke. Men det hadde vært greit med en 12-åring som ikke var tilnærmet bevisstløs kl 2130 iblant også, uten inntak av et par bøtter te. Må også nevne at eldste holdt ut til kl 0130 nyttårsaften/1. nyttårsdag. Da hadde han riktignok sovet til kl 0600 om morgenen, sovet en drøy time middag, fått i seg rikelig med sterk te, hadde «vertansvar» for tre egne gjester, slik at han måtte holde seg våken og være «god vert» – og det lå en gryende og rimelig intens forelskelse i lufta utover kvelden/natta (heldigvis stadig full varme på det bålet). Men likevel....
Vi har endret litt på Emil sin legging. Han legger seg 20.00 i ukedagene, og lyset skal av 20.30 Vi leser alltid høyt for han, og så leser han litt selv etter på. Han står opp 06.40 hver dag. (Ukedagene)
Fredag og lørdag får han være oppe til ca 21.30, men han er ofte så trøtt at han velger å legge seg før det. Han står opp ca 07 i helgen.
Det er ikke noe problem for Emil å holde seg våken f.eks. Nyttårsaften, men vi ser jo at han er rimelig sliten/trøtt. Og dagen etter kan han godt legge seg ganske så tidlig.
Storebrorog Emil 8 år
Blogg
Bokmerker (linker)