+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 16

Tråd: Unger og profiler på nett

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37

Unger og profiler på nett

La oss ta en gitt situasjon.

Du har en datter på 12 år, og du får nyss i at hun har laget seg profil på Nettby. I ren nysgjerrighet leter du opp henne og ser at hun har lagt ut et bilde av seg selv som inviterer til ekstra oppmerksomhet. Genser nedenfor ene skulderen, hode på skakke, lager trutmunn og ser på deg med halvlukkede øyne (noe mange kaller sexy).
    Hva gjør du?
    Tvinger du henne til å slette profilen? Tror du det nytter å forklare henne at slikt er farlig? Ber du om å få passordet hennes for å ha kontroll? Hun sier at: "Jammen, alle venninnene mine har jo også det" Tror du det nytter å be vaktene på feks Nettby om at de sletter den profilen øyeblikkelig? Tror du den mest vanlige reaksjonen til jenta er å lage seg ny, hemmelig profil? Hvordan skal man kunne ha kontroll over det barna foretar seg?

I et forum jeg var sammenlignet en fyr foreldrene med talibanstyret og Hitler da jeg og flere skrev at jeg ville latt ungene få lage seg en profil på Nettby rundt 12 årsalderen på den betingelsen at jeg fikk passordet. Dette mente han var maktovergrep på sitt verste, og jeg burde vært fratatt ansvarsretten til mine barn. At alle barn har krav på et privatliv. Har de det, spør jeg da? Han snakket så fint om å vise ungene tillit og de måtte lære seg dette på egenhånd.

Jeg grøsser på tanken at min datter skal snakke med en gammel gris som 12 åring uten bedre vett og forstand fordi noen mener jeg bør ha tillit til henne. Det finnes mange eksempler på unge jenter som har solgt kroppen sin bare for å få seg et gratis kontantkort! Skal man virkelig bare lene seg tilbake og se dem gjøre slike feil bare fordi man ga dem tillit som de misbrukte?
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    39
    Jeg hadde nok forlangt passord og brukernavn ja...

De kan kjapt nok slette brev etc men en viss kontroll håper jeg jo at jeg hadde hatt...

Men strenge retningslinjer skal brukes den dagen snuppa skal på nett :)

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    72
    Nu har jeg jo unger i den alderen, og det ville ikke falt meg inn å bedt de om passord til profilen sin, nettopp fordi jeg mener de har krav på privatliv de som jeg, jeg vil ikke ha de gravende i mine brev så hva skal jeg i deres?

Jeg har opplyst mine om farene ved bruk av nett, sikkert lett for meg å snakke siden faren for det meste er lavere her nord selv om man ikke naivt skal tru den ikke eksisterer for det gjør den. Men jeg er av den oppfatning av en skal ikke være for hysterisk å se farlige ting i alt, da er det jammen ikke mye ungene kunne gjort uten at vi måtte vært med de å holdt de i handa hele veien.

Jeg er innom å sjekker profilen, hvem har vært der er det "gamle" menn går jeg innom deres profil så de skal se at jeg ser de - men gamle skumle menn kan like godt være forkledd som Lotta 8 år på nettby, så sikker er man aldri.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Er det greit at de stiller seg frem som små sexobjekter, syns du? Reagerer du heller ikke på bildene små jenter bruker av seg selv?
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    40
    Poengstyrke
    28
    Nå har jeg ingen jente jeg da, men jeg har Marius... ;)
    Og han vet at han blir "sjekket". Jeg har sakt til ham at jeg følger med på det han driver med både på pc'n og mobilen og at det ikke er for å være slem...rett og slett fordi jeg er redd for at han nettopp skal komme borti folk som kan utnytte ham/utgi seg for noen andre osv. (Pr.nå har jeg ikke bedt om passord fra ham til stedene han holder på,men om jeg ikke sier noe er han fremdeles liten gutt som gjerne vil fortelle mamma'n sin, så det hender at tingene kommer helt uoppfordret...) Og det virket som at han forsto alvoret i det jeg sa da. OG han vet at om han holder på med noe tull blir tilgang til alt stoppet, og akkurat DET tror han på og er ikke intressert i... *streng mamma*

-Tone-

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    40
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tornerose Se innlegg
    Er det greit at de stiller seg frem som små sexobjekter, syns du? Reagerer du heller ikke på bildene små jenter bruker av seg selv?
    Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett en profil feks. på nettby som jeg har tenkt; HER kan da IKKE foreldrene vite noe...det der hadde jeg aldri tilgitt!!! -og da snakker jeg om jenter helt ned i 10 års alderen.

Det er forskjell på å være 10/13 år og å komme opp i 17/18 år, liksom.

-Tone-

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    72
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tornerose Se innlegg
    Det har jeg ikke sagt er greit, men hva mener du jeg skal gjøre? Kristin har bilde av seg på nettby og ser sikkert ut som en liten lolita på det, å gå inn å nekte henne å ha det gavner ingen.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    72
    Det er "moten" blant unge jenter å ha slike bilder, på samme måte som du ikke ser slike utfylte profiler som vi voksne har blant de unge, de har lite tekst på sine profiler. Jentene her tar bilder av hverandre i alle slags positurer, ikke bare lolitabilder men morsomme fjes osv osv

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Prinsen har adr på nettby,jeg har passord og brukernic. Jeg graver da ikke i hans brev. Men er en ok ting å ha. Jeg kan fint se på hvilke profiler som har sendt han brev der inne uten å lese dem.

Det var en voksen mann som hadde vært på profilen til prinsen, og jeg sjekka profilen. Fikk litt frysninger da jeg oppdaget det. Og mens jeg var inne på prinsens profil så kom det brev derfra. Man kan lese første linjen uten å åpne brevet. Der sto det "hei pappa her" hihi da hadde faren opprettet profil på nettby for å holde oppsyn med prinsen han også Jeg leste ikke brevet bare første linja :)

Prinsen får ikke ha bilde der inne. Jeg er sikkert hysterisk, men skal han bruke nett så er det mine regler som gjelder, så lenge han bor her. Kan være vi tar ett bilde av han der han har på solbriller el, som han etterhvert får ha der inne. Prinsen blir 12 nå.

Hadde jeg hatt jente hadde hun ikke fått ha ett slikt "lolitabilde" der inne. Når de er 12 greier de ikke se konsekvensene av slikt, så innimellom må unger beskyttes mot seg selv. Men det er min mening, andre får gjøre hva de mener er best for sine barn.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Hadde jeg hatt jente hadde hun ikke fått ha ett slikt "lolitabilde" der inne. Når de er 12 greier de ikke se konsekvensene av slikt, så innimellom må unger beskyttes mot seg selv. Men det er min mening, andre får gjøre hva de mener er best for sine barn.
    Jeg er enig med deg. Jeg syns ikke ungene bør ha slike bilder i sin profil, og som foreldre syns jeg vi har rett til å nekte dem det.
    Nå er jo ikke min Maya i riktig alder enda, men jeg ser ikke for meg at jeg skal endre mitt syn på det når den tid kommer. Aller helst vil jeg nekte dem å ha profil i det dele tatt. Kall meg kontrollfreak de som vil, men jeg gjør det ut fra hva jeg syns er best.
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Nekte dem profil vil være vanskelig, da dette hører inunder det sosiale i dag. Prinsen har f.eks kontakt med alle sine venner på skolen og fritiden via nettby.

Men det har i hans aldersgruppe på skolen, blitt tatt opp mobbing på msn på skolen. Noen jenter hadde mobbet via msn. Og det var ikke mye pent det som var blitt skrevet. Så msn kan være like ille. Og sms for den del. Nå har vi internett og mobiltelefoner, så vi kan ikke nekte dem å bruke disse. Men vi kan gjøre det "makter" for å lære dem å bruke disse redskapene med vett og empati. Det er så mye enklere å kalle andre stygge ting via en skjerm eller mobiltelefon, når man slipper å stå ansikt til ansikt med den man snakker til.

En annen ting jeg har snakket med prinsen om, er at senere når han skal søke jobb, så vil det mest sannsynlig googles på navnet hans. Og partybilder fra russetiden, andre fester og andre fjollete ting vil dukke opp. Alt du en gang legger på nett, som kan knyttes til deg dukker opp. Så det er lurt å tenke igjennom dette før man legger noe ut her inne.

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    52
    Poengstyrke
    17
    Jeg har ikke datter,men jeg har ikke likt min jente hadde lagt ut slike bilder på nettet, ville snakket med henne hvor farlig dette kan være,om jeg har hatt. Men det er ingen som vet hvor vanskelig det kan være å ha tenåring, eller nesten da, før de for det selv...Kan ikke kontrollere alt de foretar seg, enn må jo stole på dem...

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    72
    Nekter jeg de å sette inn bilde på nettby finnes det ørten andre måter å spre bilder på, eller andre forume som jeg ikke vet om de kan være på.

*Ser ut til at det kun er meg av mødre her inne som er dumdristig =) men greit det, alle må ha sine regler ikke noe galt i det, =)

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Ingen her i huset bruker nettby eller noen av de stedene, utenom MSN. Men jeg tror ikke jeg hadde sjekket så veldig mye om de hadde vært. Nå står dataen vår midt i stuen, så en viss kontroll har jeg/vi uansett, så jeg ser ikke det helt store problemet enda i alle fall. Ellers er jeg faktisk litt enig med Lise her. Vi må rett og slett bare prøve å lære ungene hva de skal og ikke skal gjøre på nettet, og håpe at det går inn..

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Jeg synes ikke jeg er spesielt kontrollerende, eller streng. Jeg stoler hundre prosent på at prinsen ikke er ute etter å gjøre noe galt på nettby. Men jeg stoler IKKE på at det ikke finnes voksne pedofile der inne. Og er de kamuflert som "lotta 12 år", så er det slik at jeg og prinsen pleier gå inn på hans profil sammen å se på hvem som skriver i gjestebøker eller sender brev sammen. Er det noen han ikke kjenner så spør vi hvem det er.

Prinsen er rett og slett for ung til å gjøre alle vurderinger alene ennå. Så han trenger fortsatt litt veiledning.

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Hvorfor unger?
    av Gullhår i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 6
    Siste innlegg: 16-12-05, 15:15
  2. Unger og egg
    av Tornerose i kategorien Egg og pølser
    Svar: 19
    Siste innlegg: 30-03-05, 14:00
  3. Dine unger?