La oss ta en gitt situasjon.
Du har en datter på 12 år, og du får nyss i at hun har laget seg profil på Nettby. I ren nysgjerrighet leter du opp henne og ser at hun har lagt ut et bilde av seg selv som inviterer til ekstra oppmerksomhet. Genser nedenfor ene skulderen, hode på skakke, lager trutmunn og ser på deg med halvlukkede øyne (noe mange kaller sexy).
Hva gjør du?
Tvinger du henne til å slette profilen? Tror du det nytter å forklare henne at slikt er farlig? Ber du om å få passordet hennes for å ha kontroll? Hun sier at: "Jammen, alle venninnene mine har jo også det" Tror du det nytter å be vaktene på feks Nettby om at de sletter den profilen øyeblikkelig? Tror du den mest vanlige reaksjonen til jenta er å lage seg ny, hemmelig profil? Hvordan skal man kunne ha kontroll over det barna foretar seg?
I et forum jeg var sammenlignet en fyr foreldrene med talibanstyret og Hitler da jeg og flere skrev at jeg ville latt ungene få lage seg en profil på Nettby rundt 12 årsalderen på den betingelsen at jeg fikk passordet. Dette mente han var maktovergrep på sitt verste, og jeg burde vært fratatt ansvarsretten til mine barn. At alle barn har krav på et privatliv. Har de det, spør jeg da? Han snakket så fint om å vise ungene tillit og de måtte lære seg dette på egenhånd.
Jeg grøsser på tanken at min datter skal snakke med en gammel gris som 12 åring uten bedre vett og forstand fordi noen mener jeg bør ha tillit til henne. Det finnes mange eksempler på unge jenter som har solgt kroppen sin bare for å få seg et gratis kontantkort! Skal man virkelig bare lene seg tilbake og se dem gjøre slike feil bare fordi man ga dem tillit som de misbrukte?

Svar med sitat

hihi da hadde faren opprettet profil på nettby for å holde oppsyn med prinsen han også 
og Sara 12 

Bokmerker (linker)