+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 18

Tråd: Hva er å være alternativ?

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    35
    Poengstyrke
    33

Hva er å være alternativ?

Temaet har kommet opp både her og der i det siste, så nå lurer jeg på deres tanker om "alternativ".

Jeg var jo ute med kollegaene mine på tirsdag (og hadde med Chris), og etter litt prating spurte en kollega/venninne om jeg var blitt litt alternativ, og at hun ikke trodde det om meg (ikke på noen negativ måte altså). Jeg sa at jeg som alltid er motstander av alternativ, og hun sa at det var jo det hun trodde også. Men så har jeg gjort meg noen tanker og ser at jeg faller jo nesten rett i min egen alternativ-definisjon uten at jeg egentlig er det

1. samsover - bare fordi jeg er lat og synes det er kos

2. bærer i sjal mm - fordi det er en så behaglig måte å bære guttebebisen min på. Mange andre bebiser ligger fint i vognen sin, men mine har begge syntes at det er rimelig ukult når de er våkne. Og å bære på hofta er tungt i lengden, så derfor er jeg veldig fornøyd med alle alternativene til hofta.

3. tøybleier - ikke fordi jeg er så himla miljøvennlig eller noe sånt. Rett og slett fordi han var sår i stumpen og det ble ikke bra. Reagerte selv på papir som lita, så hvert bleieskift hvor stumpen heller var mer sår en bra så ble samvittigheten dårligere og dårligere. Så da prøvde vi tøybleier og alt ble meget bedre.

4. EC - ("pottetrening" for spedbarn) - oki denne er litt sær :03: men kom hovedsaklig som en følge av sår stump og å ligge med rompa bar. Og han er jo rimelig konsekvent, så potte er fint når vi har muligheten til det. Eneste ulempen er at jeg får litt dårlig samvittighet når vi er ute og han ser på meg nesten litt bebreidene (oki - overdriver litt her nå altså ) før han bæsjer i bleien. Så på restauranten tok jeg han altså med på do, så ikke rart de kommenterte den kanskje :06:

Og som sagt så ser jeg jo at alt jeg har skrevet over her faller i min alternativ-kategori, men jeg synes altså mine grunner for å gjøre det jeg gjør er normale og ikke alternative - og jeg har IKKE fotformsko (å filler'n - nå kom jeg på at jeg faktisk kjøpte meg et par hvite med "diamonds" på på salg i sommer :04: )

Jaja - det ble jo mye om meg, men hva definerer dere som alternativt? Jeg synes lilla sjerf, fotformsko og politisk langt utpå venstresiden er mye av mine første tanker når jeg hører ordet.

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    14
    Har aldri hørt utrykket å være alternativ, for meg gir det ingen mening uten at det står i forbindelse med noe spesielt

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Ikke noe negativt med å være alternativ, hvis du trives med det det du gjør, det viktige er jo å godta at andre gjerne gjør ting anderledes, og at alt er like bra, så lenge det fungerer for den enkelte

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    35
    Poengstyrke
    33
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tove Se innlegg
    Ikke noe negativt med å være alternativ, hvis du trives med det det du gjør, det viktige er jo å godta at andre gjerne gjør ting anderledes, og at alt er like bra, så lenge det fungerer for den enkelte
    Og der tror jeg du fikk frem noe jeg ikke har sett helt klart selv og som sikkert er årsaken til at jeg er det uten å være det :02: For jeg gjør tingene sånn fordi det funker best for meg. Ikke fordi det er noen "fantatisk overbevisning" om at det er det eneste rette.

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie Se innlegg
    Og der tror jeg du fikk frem noe jeg ikke har sett helt klart selv og som sikkert er årsaken til at jeg er det uten å være det :02: For jeg gjør tingene sånn fordi det funker best for meg. Ikke fordi det er noen "fantatisk overbevisning" om at det er det eneste rette.
    Akkurat, så da er det jo helt greit ikke sant?, At du er sånn som du er?

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    35
    Poengstyrke
    33
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tove Se innlegg
    Akkurat, så da er det jo helt greit ikke sant?, At du er sånn som du er?
    ja - det er det :mc8: og jeg er jo bare cammie og cammie er jo bare litt rar (ikke "alternativ")

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    ja - det er det :mc8: og jeg er jo bare cammie og cammie er jo bare litt rar (ikke "alternativ")
    Akkurat, men det var jo dine ord da

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Har ikke tenkt mye på dette, men for meg har du valgt å gjøre disse tingene på en helt annen måte enn meg, så da er du kanskje alternativ da.:45:

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    35
    Poengstyrke
    33
    hehe

Men det er flere som har hørt/bruker betegnelsen "alternativ" vel? Og da tenker jeg ikke på meg altså, men mer sånn generelt. For meg har det vært et "ord med innhold" så lenge jeg kan huske.

Var f.eks ikke i tvil om hvilken bås jeg skulle sette en lærer som kom inn i klasserommet med et digert peace-merke rundt halsen i :06:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Ja jeg har hørt ordet, men det med fotformsko som du nevnte, har jeg stort sett alltid gått med, fordi det var det eneste som passet føttene mine...er kanskje litt alternativ jeg også da..:03:

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    15

Må si meg ganske så enig med denne forklaringen jeg også.
    :j4: Annette :smilie_girl_244:
    Veronika 10 år :smilie_girl_275:

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    30
    Poengstyrke
    24
    min gave til deg;)

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA
    (offisiell rettskriving)
    alternativ

I) alter'nativ n3 (av II *alternativ)

1-ett av to el. flere vilkår; ting som en kan velge mellom det var flere a-er til løsning

2-annen mulig utvei det er ikke noe a- / a-et er å reise med buss

II) alter'nativ a1 (fra mlat, se alternere)

1-som tillater valg mellom to (el. flere) muligheter, *alternativ (I) a-e løsninger / a- votering votering over to forslag under ett slik at det ene faller bort når det andre blir vedtatt / adv: a-t vil jeg stemme for forslag 3
    som et alternativ

2-annen, annerledes, som står i motsetning til det etablerte, vanlige a-e grupper grupper som arbeider for et alternativt samfunn / a- jul annerledes, antimaterialistisk jul / a-t jordbruk jordbruk som tar avstand fra å bruke kunstgjødsel og kjemiske sprøytemidler / a- livssynsundervisning, t forskj fra kristendomsundervisning / a- medisin t forskj fra skolemedisin / a-t samfunn et annerledes, antiteknologisk og antimaterialistisk samfunn

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    35
    Poengstyrke
    33
    Schtili' - det står jo i ordboka til og med

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    35
    Poengstyrke
    33
    Schtili' - det står jo i ordboka til og med
    selv om det ikke sto noe om fotformssko der da

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    De tingene du skriver om er helt klart ting som jeg ville sette på kontoen for alternativ ja....

Men, jeg er også av den oppfatning at for virkelig å være alternativ - så ligger det en bevisst og gjerne litt "ideolistisk" tanke bak.

Det er liksom litt forskjell på å være vegetarianer fordi man ikke liker kjøtt og være vegetarianer fordi man ideolistisk sett mener det er galt å spise dyr.

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Alternativ behandling
    av sølle i kategorien Din helse
    Svar: 5
    Siste innlegg: 10-05-07, 16:00
  2. Har noen ideer til alternativ til grøt?
    av Birgit i kategorien Barnemat
    Svar: 11
    Siste innlegg: 17-09-06, 13:04
  3. Alternativ senteret i Oslo
    av katinka i kategorien Uforklarlig og alternativt
    Svar: 1
    Siste innlegg: 14-06-03, 22:16

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder