View Full Version : Gode barnefilmer for barn
Hei
jeg er ny bruker og er skikkelig imponert over dette nettstedet. Er førskolelærer og mamma - og prøver å holde meg oppdatert, både med jobb og foreldrerolle. Har lyst til å fortelle om en ny side som jeg har funnet på nettet. (Tror den er helt ny) Er opptatt av at barn skal få oppleve gode stunder med foreldre, også med å se en god film. Det er nok ikke bare voksne som trenger det av og til. I tillegg er det så mange kanaler som sender uavbrutt, den ene etter det andre og vi må vel innse at ikke alt egner seg for våre barn. Sjekk filmene på denne siden, kanskje du selv så noen av dem som barn ? Våre barn elsker jo også å se en god film, om og om igjen. Jeg som mor og fagperson mener ikke at barn skal passiviseres foran tv - men når de ser på tv, kan det jo være lurt å ha litt kvalitetskontroll, som vi ellers har på mye annet.Ha en hyggelig st.aften:thanx:
Jeg syns Disney Channel er bra jeg - Jeg har derimot dårlige erfaringer med Cartoon Network. Jeg kjenner ei jente på seks år som overhodet ikke likte sistnevnte kanal, hun ble redd og fikk ikke sove. Dette grunnet voldsbruken i serien, både munnlig og også i tegningene. Jeg har selv hatt denne kanalen og jeg må si jeg skjønner henne. Den er faktisk veldig grov i forhold til det som burde vært lov på en slik kanal. HOder som blir kappet av uskyldige kattunger osv er scener som ikke akkurat er sjeldne her i gata.
Disney Channel derimot, er jeg veldig glad i. Ole Brumm, Mikke Mus og Donald Duck o nevøene hans i skjønn forening. DET er underholdning, det. Jeg ser på det ennå kan jeg innrømme, lærer blant annet mye av lille Stanley som vises på hverdager rett etter skolen.
Hvis du vil leie film så kan jeg anbefale Løvenes Konge, Oppdrag Nemo og Istid. Morsomme filmer med en liten dose seriøsitet men det blir heller ikke for mye.
Lykke til! :)
Hvis du vil leie film så kan jeg anbefale Løvenes Konge, Oppdrag Nemo og Istid. Morsomme filmer med en liten dose seriøsitet men det blir heller ikke for mye.
Lykke til! :)Så enig, så enig. Flotte filmer:)
:) Nemo og alle disse disneyfilmene er kjempebra!!!! men selv liker både jeg og ungene Astrid Lindgrenfilmene veldig godt. Her går det i Emil, Madicken, Pippi og Lotta så det synger.Og ikke minst så er det virkelige mennesker i filmene.:smile2:
Vi har og Disney Channel, og jeg synes det er den beste barnekanalen som finnes. Jeg kan selv sitte og se sammen med ungene jeg :o
Jeg har kjøpt Alle vi barna i bakkebygrenda til ungene til jul.
Alle disse svenske, samt Vestlys mormor og de åtte ungene er jo helt herlige, da.
Jeg har kjøpt Alle vi barna i bakkebygrenda til ungene til jul.
Alle disse svenske, samt Vestlys mormor og de åtte ungene er jo helt herlige, da.
Yepp Anne Cath Vestly bøkene og filmene er herlige de og:)
Her går det i Disney Prinsesser - til lillemor... Nemo også !! + Toy Story filmene.
Og siste slager på tv'n her er De utrolige !!
PIXAR ruler !!!!!!!!!
Jeg må nesten tilføye at jeg var særdeles glad i min filmsamling av Sveriges søtnoser som liten. Jeg så ofte på Barna I Bakkebygrenda, Pippi Langstrømpe og Emil. Dette er bra serier hvor man kan sitte og le sammen med barna, og det syns jeg er en bra ting. :)
Her går det i Disney Prinsesser - til lillemor... Nemo også !! + Toy Story filmene.
Og siste slager på tv'n her er De utrolige !!
PIXAR ruler !!!!!!!!!
Hvordan har du fått tak i De utrolige til hjemme bruk allerede nå ?? De har jo kinopremiere i Norge om 3 dager jo.....importerer dere DVD filmer ?? Men da må den jo være med engelsk tale og tekst......eller ?? Er det noe morro for barn det da............... :-? :rolleyes:
Engelsk tale ja - det bryr ikke de minste seg om her !!! Og ikke de to store heller, for de kan mye engelsk !!
Spør de andre her inne, så tipper jeg du får samme svar: engelsk tale spiller ingen rolle.
Engelsk tale ja - det bryr ikke de minste seg om her !!! Og ikke de to store heller, for de kan mye engelsk !!
Spør de andre her inne, så tipper jeg du får samme svar: engelsk tale spiller ingen rolle.
Det er jo på en måte greit det du sier der, men sett i fra mitt synspunkt så synes jeg det er greit at barna forstår det de ser, og er det norsk tale så blir de kanskje heller ikke så lett skremt, hvis det skulle komme noen skumle bilder, for da får de kanskje en forklaring på det de ser også, når de hører dem på filmen på norsk.
Men som RanneiH sier, hva mener dere andre: Norsk eller engelsk tale, spiller det noen rolle ?? :)
Tror ikke at barn som er så små som mine minste - får med seg alt de sier uansett jeg - de ser for det meste på bildene og får med seg ørten detaljer ikke jeg som hører på pratingen får med meg............. :)
PS. NinaP - vi ser filmene på norsk vi og da, kino er lovet bort på lørdag f.eks... ;)
Marius er 8, og han liker best filmer med norsk tale. Som han selv sier: "da forstår jeg hva de sier og så forstår jeg jo filmen!"
Håkon bryr seg nok ikke så mye...han ser på BBC prime og der er jo barneprogrammene på engelsk, men å sette på film til ham som det ikke er norsk tale på er "dødfødt" Da vil han ikke se!
Så kanskje mine unger er litt rare da...som liker å forstå filmen...
Ånei, de er nok ikke rare - men alle er forskjellig. :) Og her i huset er de jo vant til mye engelsk...
Jeg som voksen foretrekker originalspråket på Disney og Pixar. Karakterene er jo "tegnet" til de som har stemmene så det er en fryd å se og høre. Men; norsk tale har jo kommet seg litt etter at Harald Mæle sluttet å ha alle stemmene (satt ørlittegranne på spissen :div17: )
Kevin er jo så liten at nå ser han like gjerne med engelsk tale som med norsk. Det vil vel bli en periode hvor han foretrekker norsk, men vi ser for oss dette med disney-filmer som en slags engelskopplæring etterhvert. Unger vil jo gjerne se filmene om igjen og om igjen, og etter noen runder så kan vi da introdusere engelsk tale og håpe at han plukker opp litt av det også.
Ellers så er erfaringen fra mine tantebarn at de syntes det ble kjedelig med engelsk tale fordi de ikke forsto hva som ble sagt.
Ser filmer med norsk tale.
Jeg var også av oppfatningen av at filmene på originalspråket var best, men den oppfatningen har Shrek og Istid satt en god stopper for.
Foretrekker de absolutt på norsk.
vBulletin® v4.1.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.